Nasiona chia – pyszne, sycące i odżywcze

Nasiona chia (https://www.bee.pl/9253-nasiona-chia) zaliczają się bez wątpienia do grupy super foods. Do tej kategorii zaliczane są produkty zdrowe, charakteryzujące się doskonałymi właściwościami odżywczymi. Zawierają one spore ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 a także Omega-6. Kwasy te mają doskonałe proporcje między sobą w tym produkcie. Nasiona chia wywodzą się z rośliny, która nazywa się szałwia hiszpańska. Ich cechą charakterystyczną jest między innymi to, że wpływają pozytywnie na zdolności poznawcze, pomagają usunąć złogi cholesterolu z naczyń krwionośnych. Obniżają również ciśnienie krwi i poziom glukozy.

Nasiona chia w kosmetologii

Szałwia hiszpańska doskonale sprawdza się w kosmetologii. Nasiona chia obecnie znajdują szerokie zastosowanie w kremach nawilżających, natłuszczających oraz przeciwzmarszczkowych. Mogą stanowić one również składnik szamponów, odżywek i maseczek. Z wykonaniem nasion można wykonać prosty zabieg w domu, a mianowicie peeling skóry. Będzie on świetny dla suchej i atopowej skóry.

Nasiona chia – co warto o nich wiedzieć?

Nasiona chia są bogatym źródłem błonnika. Posiadają również witaminy C, A, E oraz B1 i B3. Stanowią one doskonałe źródło tiaminy, a także wapnia, który jest substancją budulcową. Dzięki temu ich spożywanie zmniejsza ryzyko zachorowania na osteoporozę. Są także doskonałym źródłem żelaza, które wpływa pozytywnie na gospodarkę hormonalną. W ich składzie można znaleźć także fosfor, magnez, który wpływa pozytywnie na układ nerwowy i pracę mięśni. Oprócz tego znajduje się w nich potas, doskonale wpływający na pracę serca. Dodatkowo znajdziemy w nich cynk, sód a także niacynę oraz antyoksydanty. Warto wiedzieć, iż nasiona chia zapobiegają zaparciom i regulują układ trawienny. Przy ich spożyciu trzeba oczywiście pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów, najlepiej czystej wody.

Zastosowanie nasion chia w kuchni

Wyżej wymienione nasiona wspaniale komponują się z wieloma potrawami, na przykład z poranną owsianką. Coraz więcej osób dodaje je również do popularnych smoothie i smacznych koktajli. Warto je również dodać do deseru, budyniu bądź kefiru. Są one także często składnikiem jogurtu naturalnego bądź owocowego. Desery przygotowane na bazie tych zdrowych nasionek są nie tylko bardzo smaczne ale i również pożywne. Charakteryzują się one neutralnym smakiem, można do nich dodać cukier, miód bądź naturalny słodzik. W drodze podsumowania warto pamiętać, iż nasiona chia:

  • są bogatym źródłem kwasów Omega 3,
  • mają świetną konwersję do kwasów Omega 6,
  • mają w składzie magnez, potas oraz cynk,
  • są świetnym źródłem witamin: C, A, E, B1, B3,
  • są źródłem fosforu, żelaza oraz błonnika.

Nasiona chia – skuteczny produkt na odchudzanie

Każdy z nas chce mieć płaski brzuch i wyglądać jak najlepiej. Wydajemy mnóstwo pieniędzy na rożnego rodzaju produkty, które nie zawsze są skuteczne. Mimo wydanych pieniędzy nie widzimy żadnych efektów naszego odchudzania. Pójdźmy wtedy do najbliższego nam sklepu spożywczego, marketu. Znajdziemy tam z pewnością pewne nasiona a mianowicie nasiona chia.

Wiadomo, niektórzy nie lubią ale z drugiej strony nie chcą się przekonać do nowoczesnych produktów. Ale może warto zmienić tok myślenia i poczytać trochę, że nasiona chia oprócz skutecznego wspomaganiu w odchudzaniu mają wiele innych korzyści dla naszego zdrowia.

Nasiona chia zwane też hiszpańską szałwią są znane od dawien dawna. Były one wykorzystywane już w starożytności. Pewnie nie bez powodów nasi przodkowie wykorzystywali je jako produkt spożywczy bowiem są one prawdziwą bombą witaminową i nie tylko.

Właściwości nasion chia:

  • zmniejszają ryzyko rozwoju raka piersi,
  • zapobiegają chorobom serca i naczyń krwionośnych,
  • źródło białka dla wegetarian,
  • wspomagają w odchudzaniu,
  • wspierają pamięć,
  • wspierają walkę z depresją,
  • wiele zastosowań w kuchni.

Spożywanie nasion chia jest nie tylko ważne dla naszego organizmu ale też dla naszej diety. Z nasion chia możemy przyrządzić różnego rodzaju puddingi lub koktajle. Od wyboru do koloru możemy dodać mleko, mleko kokosowe, sojowe w zależności od naszych kubków smakowych. Przeprawy takie jak cynamon, cukier czy tez równie dobrze miód będą się komponować z nasionami chia.

Nasiona chia mają to do siebie, że gdy na przykład dodamy do nich mleko po prostu to mleko wchłoną, dzięki temu nasz pudding nie będzie leisty tylko dość rzadki. Należy jednak pamiętać, że jeśli chcemy aby rzeczywiści był to pudding najlepiej odstawić zalane mlekiem nasiona na noc, oczywiści od czasu do czasu mieszając tak, aby nie zrobiły nam się żadne grudki. Rano po otwarciu lodówki efekt mamy gwarantowany. Pozostaje nam tylko cieszyć się smakiem i tym, że będziemy nasyceni przez bardzo długi czas, co również jest zaletą nasion. 

Więc warto się zastanowić nad drogimi produktami, które mają pomóc nam w odchudzaniu. Warto udać się do najbliższego sklepu, kupić nasiona, przygotować je tak, aby smakowały nam jak najlepiej i cieszyć się uczuciem sytości przez dłuższy czas. Na pewno nie będziemy wtedy podjadać słodyczy, chrupek, czy też innego rodzaju cukrów. Nasiona chia są jednym z najbardziej skutecznych sposobów, aby zgubić parę kilogramów.

 

Jakie są właściwości i wartości odżywcze nasion chia?

Nasiona chia są godne uwagi ze względu na ich niesamowite atrybuty zdrowotne i inne swoje działanie. Nasiona chia ze sklepu internetowego bee.pl zawierają więcej kwasów omega-3 w porównaniu do łososia hodowlanego. Są także lepszym sposobem na pozyskanie wapnia niż nabiał. W dodatku nasiona chia pozostają świetne do wielu potraw i sprawdzą się w kuchni. Spróbujmy na przykład puddingu chia.

Czym są nasiona chia?

Nasiona chia są tak naprawdę nasionami szałwii hiszpańskiej (Salvia hispanica N. ). Jej miejsca pochodzenia to Ameryka Południowa i Gwatemala. Właściwości medyczne oraz witaminy i minerały nasion chia są doceniane już od wieków przez Nahu (Azteków) w środkowym Meksyku. Po fasoli to właśnie nasiona chia były kolejną najważniejszą rośliną uprawną dla Azteków.

Co kryje się w nasionach chia?

Nasiona chia są bogate przede wszystkim:

  • w białko,
  • antyoksydanty zatrzymujące rozwój nowotworów,
  • potas, który obniża napięcie naczyń krwionośnych,
  • rozpuszczalny błonnik,
  • magnez, który koi nerwy,
  • fosfor wzmacniający nasze kości,
  • całe mnóstwo innych korzystnych substancji.

Korzyści zdrowotne dotyczące nasion chia

Nasiona Chia zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór złośliwy piersi, lecz zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór złośliwy prostaty. Wszystko za sprawą znajdującego się w nich kwasu alfa-linolenowego, który stanowi esencję związku chemicznego ALA, czyli związku chemicznego omega-3. Dodatkowo nasiona chia, poza związkiem chemicznym alfa-linolenowym, są bogate w błonnik i cynk. Substancje te pomagają również zatrzymać postęp nowotworów, a także zwalczać nowotwory złośliwe. Zawarte w nasionach chia kwasy omega-3 wspomagają zdolności widzenia, zapobiegając rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej u osób starszych. Dodatkowo, kwasy omega-3 są niezbędne w czasie ciąży. Mają one nie tylko pozytywny wpływ na przyszłe zdrowie matki, ale również mogą być odpowiedzialne za prawidłowy rozwój dziecka. Nasiona chia pomagają złagodzić problemy z chorobami serca, a także z nadciśnieniem. Ponadto, nasiona chia są doskonałym źródłem potasu.

Jak nasiona chia poprawiają pamięci i leczą z depresji?

Spośród wszystkich olejów, olej z nasion chia może być najbogatszym sposobem na kwasy tłuszczowe omega-3. Jego zawartość sięga aż 63%. Kwasy omega-3 wspomagają czynności związane z wydajnością umysłową, wspomagają uczenie się, poprawiają przestrzeń pamięciową i koncentrację, dlatego są polecane osobom wykonującym pracę umysłową.